Értem A weboldalon cookie-kat (sütiket) használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyod, hogy cookie-kat használjunk.

06202119523   06202853692  
miskolc[k]bonusnyelviskola.hu

Nyelvtanulás pszichológiája

Nyelvtanulás a pszichológia szemszögéből

Olvasási idő ( 5 perc )

Miért fontos, hogy foglalkozzunk a nyelvtanulással pszichológiai szempontból?

Mint ahogy többször is volt már szó róla, a nyelvtanulás kemény dió.

Idő- és energia befektetést igénylő munka, ami hosszú távon térül csak meg.

A legtöbbünknek sajnos nincs rá lehetősége, hogy szuperintenzíven tanuljuk a célnyelvet (tehát napi 8 órában) munka, tanulmányok, család és egyéb okok miatt.

Így több hónap, de akár évek is eltelhetnek addig, mire a felvett tudás leülepedik és egy komplex, használható nyelvtudássá csiszolódik. Gondolj csak az anyanyelvedre.

Szóval mielőtt rálépsz a nyelvtanulás útjára, ne becsüld alá a hosszát!

Pont emiatt tudnám a nyelvtanulást kicsit a sporthoz hasonlítani.

Mindkettő igényel extra erőfeszítést, mindkettőt lehet egyre jobban és magasabb szinten űzni, és mindkettőhöz kell a KITARTÁS.

Ahhoz, hogy a holtpontoknál ne a feladás jusson eszedbe, így az első és legfontosabb lépés a célkitűzés.

Meg kell tudnod válaszolni a kérdést, hogy miért akarod megtanulni a nyelvet?

Külföldre mész Erasmussal? Vagy dolgozni? Netán ki is költözöl?

Esetleg nyelvvizsgára vagy egy jobb munkára hajtasz?

Vagy a főnököd adta fel ezt a leckét az előléptetés feltételeként?

Nem mindegy, sem a módszerek, sem a tanulás időtartamát tekintve.

Bármelyik is legyen aktuális a te életedben, nem az eseményen van a hangsúly, hanem azt azt követő jóleső elégedettségen és boldogságon, amit érezni fogsz, ha célba érsz.

Ha te egy Erasmusos diák lennél, akkor vajon mi mozgatna téged?

Az, hogy megérts az órai anyagot az egyetemen? Valószínű, de ez még nem telitalálat.

Az, hogy összehaverkodj a többiekkel, szórakozzatok, bulizzatok és rengeteg nevetéssel teli közös élményt gyűjts ebben a soha vissza nem térő időszakban?

Ugye milyen szívmelengető és vidám kép ez?

Hasonló a külföldre költözés megközelítése is.

Mi sarkallna arra, hogy ezt meglépd?

Hogy fel tudd építeni a vágyott életszínvonaladat, hogy létrehozz valami sokkal jobbat, amiért megéri feladni az itthoni kényelmes, jól bevált életedet?

Milyen érzések árasztanak el, ha erre gondolsz?

Na ez a motiváció.

Töltsd meg a céljaidat élettel és nincs az az akadály, ami visszafogna az elérésükben.

Ha a céljaidra gondolva átmelegszik a szíved, akkor ez a melegség tud átsegíteni azokon a zord napokon, amikor kiürülnek a lelki tartalékaid, és úgy érzed, nincs erőd a folytatáshoz.

Egy újabb adalék a lelki tankodhoz:

Hinned kell magadban, és abban, hogy te ezt meg tudod csinálni.

Rengeteg ember megcsinálta már és csinálja folyamatosan, neked is menni fog.

Ráadásul a világ egyik legnehezebb nyelvét, a magyart, te már elsajátítottad!

It’s all in the mind.

Vagyis: fejben dől el minden.

Hívjuk segítségül a pszichológiát és a „3C”-t.

Ez a Competence, Control és a Connectiveness.

Competence, vagyis kompetencia, képesség.

Mi a legjobb a képességben?

Az, hogy fejleszthető.

Tehát képes vagy arra, hogy elsajátítsd azt a nyelvet, helyesen használd a nyelvtant, és javítsd a kiejtésed.

A Control az irányítást jelenti, azt, hogy képes vagy a kudarcokat és a sikereket is feldolgozni, a helyükön kezelni.

A kudarcok kezelése, feldolgozása során tudatosítod magadban, hogy a kudarc nem te vagy, a hiba nem végleges és nem tragédia, hanem a fejlődési útvonalad része. Amiből tanulhatsz, az a javadra fordítható.

Joggal kérdezheted, hogy mit jelent a sikerek helyükön kezelése?

Miért nincs annyival elintézve, hogy örülünk neki, megünnepeljük és kész?

Több diákunknál is tapasztaltuk, hogy ha minden mondatuk hibátlan, szép a kiejtésük, minden flottul megy, hajlamosan leengedni és megpihenni a babérjaikon.

Azt hiszik, hogy ezzel megérkeztek, nincs tovább.

Pedig a nyelvtanulásban nincs plafon.

Mindig lehet jobban, szebben, csiszoltabban, pontosabban, árnyaltabban.

Örülni kell a kis sikereknek, és hálásnak is kell értük lenni, de ne vedd le a szemed a célról, folytasd az utad tovább.

A Connectedness a kapcsolódást jelenti.

A kapcsolódni vágyás alapvető emberi értékünk, mivel társas lények vagyunk.

Ezért sokkal motiválóbb csoportban tanulni, vagy kapcsolódni a tanár személyéhez.

Ez az alapvető emberi szál az egyedül, önállóan tanulásban nincs meg, és ezért könnyebb elkallódni útközben.

De ha van egy csoport, ahol felszabadult a hangulat, ahova öröm bejárni, rajta tud tartani a nyelvtanulásod útján akkor is, ha göröngyösebb szakaszhoz érkeztél.

Hiszen a kapcsolódási igényed ki van elégítve.

Ha már pszichológiai kifejezésekkel élünk, akkor a 3M a segítségünkre lehet a nyelvtanulás folyamatának megértésében.

Motivation, Memorizing, Mind.

A motivációról már olvastál korábban, így én most a külső-belső moticávióról beszélek.

Belső motiváció az, hogy te felszabadultan szeretnéd érezni magad Barcelonában egy nyáresti teraszon, a Sangriádat kortyolgatva, mert gördülékenyen és könnyedén csevegsz a pincérekkel vagy az asztalszomszédoddal.

Ez a kép pedig annyira vonzó, hogy spanyoltanulásra ösztönöz téged.

De az, hogy a főnököd arra kér, hogy csinálj egy középfokú nyelvvizsgát németből, mert sok a német ügyfél, már egy picit más kérdés.

Még akkor is, ha felajánlja, hogy kifizeti és ezért több fizetést/magasabb pozíció kapsz (még szép!).

Lehet, hogy te magadtól nem szívesen áldoznál a szabadidődből és tennél a munkán felül is erőfeszítést.

Ilyenkor gondolj arra, hogy hogyan éreznéd magad a vágyott pozícióban?

Büszke lennél magadra, izgatott az új kihívástól, nőne az önbecsülésed és az éreznéd, értékelnek?

Vagy esélyed nyílna a német ügyfeled személyében egy érdekes embert megismerni, aki valójában egész jófej?

A külső motivációban próbáld meg megtalálni a saját, életteli belső motivációd, és akkor nyert ügyed van.

A Memorizing nemcsak a memorizálást jelenti, hanem annak a képességét, hogy hosszú távon eltároljuk a megszerzett információt.

Ezért a szómagolás a lehető legrosszabb nyelvtanulási módszer.

A szavakat random módon bebiflázva semmihez sem kötöd, nem kapcsolod képekhez, így sajnos kihullanak a hosszú távú memóriád rostáján.

Ha mondatokat, kifejezéseket sajátítasz el idegen nyelven, akkor „nagyobb blokkokból”, hamarabb épül fel a nyelvtudásod. Egy kifejezéshez tudsz képet társítani, míg szavakhoz egyenként nehezen.

Ha ragaszkodsz a szótanuláshoz, akkor válassz olyan applikációkat, amelyek képes szókártyákkal, ún. flashcard-okkal segítenek tanulni.

Ilyen appok az Anki vagy a Lingualift.

Ha pedig kifejezéseket tanulnál ilyen módon, akkor a Memrise-t vagy Mindsnacks-t érdemes kipróbálnod.

A Mind az elmét jelenti.

Ez egyrészt az „It’s all in the mind”- féle pozitív hozzáállást jelenti, másrészt azt, hogy a tanulás mennyire előnyös az elménknek, az agyunknak.

Kutatások igazolták, hogy azok, akik legalább két nyelven beszélnek, sokkal jobbak a multitaskingban, vagyis abban, hogy egyszerre több dologra figyeljenek.

De ugyanígy kutatás támasztja alá azt is, hogy aki rendszeresen foglalkozik nyelvtanulással, kevesebb eséllyel lesz Alzheimer-kóros.

Ha figyelembe veszed ezeket a szempontokat, edzettebben vághatsz neki a nyelvtanulásnak.

Meglátod, menni fog, képes vagy rá!

Na de mi a helyzet abban az esetben, ha holtpontra érkezel?

Hogyan mozdulhatsz ki a gödörből?

A következő bejegyzésből kiderül, tarts velem!

Ha pedig kedvet kaptál a nyelvtanuláshoz, és további tippeket szeretnél kapni a nyelvtanuláshoz, akkor iratkozz fel hírlevelünkre, hogy INGYENES oktatóanyagokkal támogassuk fejlődésed!

Kövess minket
Facebookon

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Fel